مقالات رونق مطب و کلینیک

آموزشهای جذب مشتریان مطب و کلینیک دندانپزشکی و دندانسازی

ترکیب مشتریان هدف با زمینه مهارت

برای اینکه این موضوع را برایتان باز کنم باید چند واژه را برایتان توضیح دهم

مشتریان هدف

به کسانی گفته میشود که متناسب با کارتان به شما مراجعه خواهند کرد یعنی کار شما ارتودنسی است و به کسانی که به شما مراجعه خواهند کرد مشریان هدف گفته میشود

زمینه مهارت

یعنی به مهارتهایی که شما دارید و میخواهید که مشتریان شما به خاطر این مهارتهایتان به شما مراجعه کنند

 حال با ترکیب این دو میتوانید معنی "ترکیب مشتریان هدف با زمینه مهارت" را بفهمید

برای توضیح کامل این مطلب با چند مثال شما را به نحوه کارکرد این فرمول آشنا خواهم کرد

فرض کنید آقای بهمنی دکتر دندانپزشک متخصص ارتودنسی هست و دارای توانایی ارتباط گرفتن با کودکان بصورت قوی در او وجود دارد به همین خاطر میخواهد که مراجعین ارتودنسی کودکان را جذب کند که این یک بازاریابی ویژه با توجه به یک بخش کوچک از بازار است و در شهرهای بزرگ این میتواند به یک نقطه قوت برای شما و مطبتان تبدیل گردد

به همین خاطر تاکید میشود که در شهرهای بزرگ سعی کنید که این نوع انتخاب بازار هدف را انجام دهید

در مثال دیگر خانم علوی که در شهر شیراز کار لمینت را انجام میدهند و مهارت استفاده از کامپیوتر و نرم افزار فتوشاپ را دارند با ترکیب این دو ایشان به مشتریان شان قبل از انجام کار لمینت در فتوشاپ رنگ لمینت و سایز آنرا بخوبی نشان میدهند که این باعث میشود مشتریان شان با خیال آسوده تر به ایشان مراجعه کنند و این کار باعث شده است که در در مدت زمان کمی ایشان به عنوان متخصص انجام کار لمینت در شیراز مشهور شوند

پس در این شیوه شما باید به دنبال مهارت خودتان باشید و با ترکیب آن با نوع کار دندانپزشکی که انجام میدهید باعث شوید شما به عنوان متخصص در یک زمینه شناخته شوید که در این صورت بخصوص در مناطق پر جمعیت سیل مراجعین به خودتان را مشاهده خواهید کرد

چند نمونه از توانایی ها که میتوانید از آنها برای کارتان ایده بگیرید

  • تسلط به نرم افزارهای گرافیکی (ارائه پیش نمایش از کاری که قرار است انجام دهید و نتیجه کار)
  • توانایی ارتباط با کودکان (دایر کردن دندانپزشکی مخصوص اطفال)
  • توانایی ارتباط با افراد مسن ( دایر کردن دندانپزشکی مطب مخصوص افراد مسن)
  •  قدرت زیاد دستها (اعتماد مشتریان برای کشیدن دندانها)
  • خانم بودن (دایر کردن مطب مخصوص بانوان)
  • جوان و زیبا بودن( انجام دندانپزشکی زیبایی برای جوانان و میانسالان)
  • داشتن دندانها مرتب (انجام کارهای ارتودنسی)
  • توانایی مالی داشتن ( ارائه دندانپزشکی با پرداخت بصورت اقساط)

مزایا

  • با این کار از توانایی هایی که دارید میتوانید استفاده کنید و بخاطر اینکه معمولا این توانایی ها منحصر بفرد هستند کمتر بازارتان مورد تهدید رقبا قرار میگیرد
  • قدرت تبلیغات شما را به شدت افزایش میدهد
  • با استفاده از این روش مردم شما را بصورت دهان به دهان تبلیغ میکنند
  •  در شهرهای بزرگ بخاطر این تمایز به شما در هر کجا که باشید مراجعه خواهند کرد
  • عدم اهمیت موقعیت مکان مطب و دفتر شما در دراز مدت

معایب

  •  این شیوه در شهرهای کوچک موثر نیست
  • تنها توانایی های بخصوصی میتواند برای این کار موثر باشد
  • برخی از این توانایی ها و مزیت ها همیشگی نیستند و ممکن است تنها در دوره خاصی وجود داشته باشند مثلا زیبایی ، جوانی ،قدرت دستها و ...
  • زمان زیادتری نسبت به سایر شیوه ها لازم است تا اینکه مشتریان هدف خودتان را جذب کنید

 

پیشنهادها

  •  قبل از شروع از استفاده از این روش حتما یک تحقیق میدانی و یا پرسشنامه ای انجام دهید تا با اطمینان بیشتری شروع کنید
  • سعی کنید که در شهرهای بالای حداقل ۲۰۰هزار نفر این شیوه را انجام دهید ( البته بسته به نوع مهارتی که شما میخواهید استفاده کنید دارد و ممکن است برای برخی موارد در شهر های زیر ۲۰۰ هزار نفر هم جواب دهد)