مقالات رونق مطب و کلینیک

آموزشهای جذب مشتریان مطب و کلینیک دندانپزشکی و دندانسازی

دکوراسیون مطب


همانطور که در علم معماری ثابت شده است که معماری و دکوراسیون هر بنا روی انسان و افرادی که با آن بنا و ساختمان سروکار دارند اثر مستقیم در ایجاد انواع حس‌های مختلف دارد به همین خاطر ما شاهد معماری‌هایی به سبک‌های مختلف برای بهبود این آثار و نقش‌ها هستیم
اما بپردازیم به مورد بحث ما که جذب مشتری و مراجعه‌کننده به مطب هست که باید بگوییم...
بله ۱۰۰ درصد دکوراسیون مطب شما به لحاظ بصری و حسی که در مراجعین ایجاد می‌کند در رونق یا کسادی مطب شما نقش دارد هر چند این اثر می‌تواند در مناطق مختلف یک کشور یا یک ناحیه از یک شهر متفاوت باشد اما نمی‌توان از نقش این مورد در گرمی بازار برخی از دندانپزشکان و دندانسازان به راحتی گذشت
اما این اثر چقدر است و آیا می‌توان از کنار آن گذشت و به آن توجهی نکرد؟ مخصوصاً برای افرادی که سابقه زیادی در کار دندانسازی و دندانپزشکی دارند
برای جواب دادن به این سؤال شما باید ابتدا به این سؤال جواب دهید که شخصیت مشتریان شما چگونه است و باید تعریف روشنی از وضعیت مشتریان خودتان به لحاظ جنسیت، سطح درآمد، سن، منطقه‌ای که در آن ساکن هستند و ….. داشته باشید و سپس به اثر دکوراسیون در مراجعین بپردازید
به چند مثال زیر به دقت توجه کنید
خانم رحیمی ساکن منطقه پاسداران تهران با وضعیت مالی خوب است که هنگام مراجعه به مطب‌ها و یافتن دندانپزشک مورد نظر یکی از مواردی که بصورت ناخودآگاه در‌ایشان باعث انتخاب مطب می‌شود در ابتدا نمای ساختمان دندانپزشکان است و سپس در هنگام ورود به مطب دکوراسیون جذاب مطب است که در‌ایشان حس اعتماد نسبت به مهارت دندانپزشک ایجاد می‌کند
آقای وزیری یک کارمند بازنشسته هست که در منطقه متوسط شهرکرد زندگی می‌کند‌ایشان برای کار‌های دندانپزشکی معمولاً بودجه کمی دارد و بسختی می‌تواند کار‌های ترمیمی دندان‌های خودش و خانواده‌اش را تأمین کند، به همین خاطر سعی می‌کند که به مطب‌هایی مراجعه کند که هزینه کمتری برای انجام کار‌ها می‌گیرند و به علل مختلف این فکر در‌ایشان به وجود آمده است که مطب‌ها و کلینیک‌هایی که دارای ظاهر و نمای ساختمان لوکس و جذاب هستند هزینه مطب‌شان نیز گران خواهد بود به همین خاطر اصلاً به مطب‌هایی که در چنین ساختمانی هستند مراجعه نمی‌کند و در عوض به کسانی مراجعه می‌کند که در مطب‌هایی با ظاهر قدیمی و شاید مطبی که در خانه‌ای در پایین شهر مراجعه کند
که این مورد و مثال اثر معکوس یک نمای زیبا و شکیل را برای بخش از مراجعین بیان می‌کند
پس با این دو مثال متفاوت شما به اهمیت تعریف مشتری هدف مورد نظرتان پی می‌برید که در قسمت‌های مختلف این تعریف کامل مشخصات مشتری به شما کمک خواهد کرد

پس از آنکه من به نقش دکوراسیون و چیدمان مطب برایتان توضیح دادم حالا نوبت به بیان انواع دکوراسیون است که شما می‌توانید در سایت‌های معماری به صورت تخصصی‌تر برای این مورد نکات بیشتری را پیدا کنید
همانطور که در سطر‌های بالاتر اشاره شد شما ابتدا مشخصات مشتری هدف‌تان را می‌نویسید
مانند خانم، سن بین ۲۰ تا ۶۰ سال، وضعیت مالی متوسط به بالا، دارای بیمه، دین اسلام، مذهب شیعه و …..
و شما در این جا با یک فرد ذهنی طرف هستید که برای این فرد باید دکوراسیونی طراحی کنید که این فرد در آنجا احساس آرامش، اعتماد، راحتی، مهارت کارکنان و دندانپزشکان را با این دکوراسیون حس کند به همین خاطر برای انجام بهتر کار از یک دفتر معماری بخواهید که قبل از اجرای کار با یک نرم‌افزار شبیه ساز دکوراسیون مثل ۳D max دکوراسیونی که قرار است توسط مجری اجرا شود را برای شما شبیه‌سازی کند که در اینجا در صورت مشکل همان ابتدا و بدون هزینه شما این مشکلات را می‌توانید رفع کنید

به همین خاطر شبیه‌سازی دکوراسیون داخلی قبل از اجرا می‌تواند هزینه شما را به شدت کاهش داده و آنچه که مطابق میل و خواست شما است را قبل از اجرا در روی رایانه نشان دهد و همچنین شما از نظرات کارشناسان معماری می‌توانید بهره‌مند شوید
مزایا
• مطبی و کلینیکی به یاد ماندنی خواهید داشت
• در دراز مدت آمار مراجعات به مطب شما را افزایش خواهد داد
• مشتریانی با سطح درآمد بالاتر را جذب می‌کنید

معایب
• این کار مستلزم صرف هزینه بالا هست
• نیاز به مراجعه به دفاتر و مشاوران معمار خواهید داشت
• در مناطق پایین شهر باید با مشورت متخصصان بازاریابی انجام شود

 پیشنهادات
• در انجام این کار حتماً از معماران و کسانی که کار دکوراسیون داخلی را بصورت تخصصی برای مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌دهند مشورت بگیرید
• طرحی که قرار است اجرا شود را توسط نرم‌افزار‌های معماری شبیه‌سازی شده ببینید
• قبل از اجرا بودجه‌ای که قرار است صرف تغییر دکوراسیون شود را به معمار و متخصص دکوراسیون داخلی بگویید تا بر اساس این بودجه طرحتان را پیش ببرد
• از تم‌های رنگی نیز استفاده کنید در حد معقول و نه بیش از حد
• دکوراسیون داخلی بر مبنا و طرح طبیعت می‌تواند بسیار جذاب و برای اغلب مراجعین آرامش بخش باشد
• اگر در مناطق با ملیت یا چند مذهب و دین زندگی می‌کنید حتماً سعی کنید از استفاده از المان‌های مذهبی به شدت پرهیز کنید زیرا باعث تحریک احساسات مذاهب و دین‌ها و یا نژاد‌های دیگر خواهید شد
• خواص رنگ‌ها را در استفاده برای رنگ دیوار‌ها و تم‌ها حتماً به یاد داشته باشید