مقالات رونق مطب و کلینیک

آموزشهای جذب مشتریان مطب و کلینیک دندانپزشکی و دندانسازی

انتخاب مشتریان هدف

ابتدا به روحیه خودتان نگاه کنید که تمایل دارید که بیشتر چه کسانی مشتریان شما باشند
سپس به نحوه برخوردتان دقت کنید که در برخورد با چه افرادی موفقترید

سپس به مهارت تان نگاه کنید که مشتریان هدف خودتان را بر اساس مهارت و تخصص خودتان انتخاب کنید
بفرض مثال آقای رحمانی مقدم اهل شیراز میخواهند که مشریان هدف را در آغاز کار برای خودشان تعریف کنند و ایشان دارای تخصص اندو هستند به همین خاطر بیشتر افراد مراجعه کننده ایشان باید سن حدود ۳۵ تا ۵۵ سال را داشته باشند زیرا کودکان و جوانان کمتر از دیگر سنین دچار مشکلات ریشه هستند

یا افراد مسن معمولا از مرحله عصب کشی گذشته اند و بیشتر افراد مسن به دنبال پروتز و دندانهای مصنوعی هستند

برای کسانی که قبلا شروع به کار کرده اند و الان دارای تجهیزات و مکان مطب هستند و حالا میخواهند که برای خودشان مشتریان هدف تعریف کنند بهتر است که با توجه به امکانات و مکانشان این کار را انجام دهند تا هزینه کمتری متحمل شوند

در مورد مشتریان هدف در مقالات بخش "متمایز باشید" میتوانید ایده های فراوان بکر بیشتری ببینید به همین خاطر حتما این بخش را ببینید

اگر مشتریان هدف خودتان را بدرستی مشخص کنید در آینده با نیروی کمتر مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد و اوقات فراغت بیشتری خواهید داشت

در انتخاب مشتریان هدف باید به علایق فرهنگی ،مذهبی و جنسیتی باید دقت کنید که شما جزو کدام دسته هستید

تعریف مشتریان هدف به این معنی نیست که دیگر مشتریان را نادیده بگیرید بلکه این کار به این معنی است که شما مراجعین بیشتری را از مشتریان هدف تامین کنید

نمونه ای از تعیین مشتریان هدف که در قسمت متمایز هر کدام بصورت مشروح توضیح داده شده است بدین صورت است

  • دندانپزشکی کودکان
  • دندانپزشکی سالمندان
  • دندانپزشکی اسلامی بانوان محجب
  • دندانپزشکی بانوان
  • دندانپزشکی بیماران خاص
  • اورژانس دندانپزشکی و بدون نوبت
  • دندانپزشکی شبانه روزی
  • تشکیل کلینیک
  • کار با ادارات ،شرکتها ، دستگاهها و ارگانها
  • بهداشت دهان و دندان(مشاوره و آموزش)
  • کار در مناطق لوکس و گران قیمت
  • کار در مناطق ارزان

 شاید در ابتدا بپرسید مشتری هدف چیست. برای اینکه در کسب و کارتان پیشرفت داشته باشید، ابتدا باید به دنبال مشتری هدف باشید تا بتوانید رضایت آن ها را کسب کنید.

مشتری و بازار هدف کسب و کار

برای کسانی که نمی دانند مشتری هدف چیست و به چه بازاری بازار هدف می گویند و یا تفاوت آن ها را نمی داند باید بگویم، فرق بین بازار هدف و مشتری هدف بسیار زیاد است. یک بازار هدف را می توان اینگونه توصیف کرد که بازار هدف گروه وسیعی از مشتریان احتمالی که در بازه های مختلف تعریف شده اند.

 به عنوان مثال:

گروه سنی بازار هدف برای کسب و کاری می تواند بین 18 و 27 باشد، یا مثلا از یک دهک درآمدی خاصی باشند. این ها کسانی هستند که به احتمال زیاد محصولی که به بازار ارائه دهید را خریداری می کنند.

مشتریان هدف چه کسانی هستند؟

فرض کنید که می‌خواهید یک مهمانی برگزار کنید و تمام دوستان خود را دعوت کرده‌اید. شما گیاهخوار هستید ولی دوستانتان مانند شما نیستند. مسلماً دوست دارید در این مهمانی به همه خوش بگذرد. پس غذاهایی را درست خواهید کرد که باب میل همه باشد! حتی در ساده‌ترین اتفاق‌های زندگی هم بر اساس شناختی که از مخاطب خود داریم، تصمیم‌گیری می‌کنیم. چون به این صورت کار راحت‌تر و سریع‌تر است و به هدف‌مان رسیده‌ایم.

چطور مشتریان هدف را شناسایی کنیم؟

حال که متوجه شدید مشتری هدف چیست، این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد؟ گاهی اوقات بهترین انتخاب برای شناخت مشتریان، گفتگوی پیوسته با آن‌هاست. کسب‌وکارها عموماً از متدهای رسمی‌تری بهره می‌برند که عبارتند از: